Za posledné dva dni mi volali viacerí klienti. Všetci riešili takmer identické ťažkosti a kládli mi rovnaké otázky spojené so súčasnou krízovou situáciou.
Ako sa v tejto situácii zachovať?
Tieto otázky si v súčasnosti asi kladú všetky spoločnosti. Malý podnikateľ by sa mal na túto situáciu pozrieť bez paniky, pragmaticky a pristúpiť k opatreniam na ktoré má dosah. Rád by som ponúkol pár riešení, ktoré viete v rámci svojich firiem urobiť takmer ihneď.
Ľudské telo v prípade krízovej život ohrozujúcej situácie doslova povypína všetky systémy, ktoré momentálne nepotrebuje. Vypína sa racionálne myslenie, naštartuje sa srdce a dýchanie a do tela sa vyplavuje kokteil chemikálií ktoré nás zrýchlia a zautomatizujú naše konanie.
V prípade firmy je potrebné sadnúť si a v pokoji si položiť viaceré otázky:
1. Ktoré nákladové položky, služby, materiál … sú v tomto okamihu nepotrebné?
2. Ktoré náklady viem znížiť na minimálnu možnú mieru a zabezpečiť tým prežitie firmy ?
3. Ktoré vstupy boli v minulosti v rámci besniaceho rastu ekonomiky vyhnané na cenové stropy a je čas rokovať s dodávateľom o ich znížení ?
Uvediem príklady:
Podobných otázok je určite viac a v každom sektore si viete klásť tie svoje.
2. Ísť čo najskôr do rokovania so všetkými súčasnými dodávateľmi, partnermi, bankami.
V čase krízy v roku 2008/ 2009 sa mnoho podnikateľov stiahlo do pozície pštrosa a zatajovali sa pred svojimi dodávateľmi, ktorí požadovali zaplatenie neuhradených faktúr. Osobne som zvolil úplne opačný postup a vycestoval som za všetkými partnermi. V rozhovoroch som apeloval na dlhotrvajúce korektné vzťahy a hľadanie východísk z vtedajšej situácie. Takmer všetci dodávatelia uznali, že nechať ich partnera skrachovať a nemať v budúcnosti pokrytý trh zavedenou firmou nebude tá najsprávnejšia cesta.
Uvediem príklady:
3. Zamyslieť sa nad otázkou ako môžem flexibilne zmeniť ponuku tovarov a služieb.
Počas krízy sme zistili, že mnoho procesov tovarov a služieb nenachádzalo adresáta v podobe zákazníka a my sme ich udržiavali len tak zo zotrvačnosti.
Dnes je situácia diametrálne odlišná a viac komplikovaná. Avšak aj dnes si môžete klásť otázky.
4. Komunikovať so zamestnancami.
Keď som v čase pádu Lehman Brothers položil na porade otázku: „Chceme ostať všetci spolu a akceptovať určité nepohodlie v podobe znížených miezd, zrušených odmien a zrušených benefitov, alebo znížime stavy na polovicu a zachováme si aspoň sčasti súčasné podmienky?“ Po tejto otázke vyskočil jeden zo zamestnancov a vykríkol : „Čo si to o nás myslíš jasné že to ustojíme.“ Od tohto okamihu bol jasne nastavený smer a my sme počas krízy neprepustili ani jedného zamestnanca.
Kľúčovým prvkom v takejto situácii je otvorená, korektná a transparentná komunikácia. Kompetentní a lojálni zamestnanci sú jedinou zložkou spoločnosti, ktorá nestráca hodnotu v čase. Naopak strojné zariadenie je zastarané už v čase, keď ho spúšťate do prevádzky.
Uvediem príklady :
Záverom :
Myslieť si, že súčasná kríza skonči do dvoch mesiacov a prepad bude na úrovni 2,5% tak ako nás o tom presviedčajú experti z niektorých finančných kruhov a z EU, je číry nezmysel. Taktiež sa vyvarujte pokušeniu niektorých finančných inštitúcií ktoré ešte aj dnes tvrdia, že je dobré si zobrať preklenovací úver. Je to len snaha o udržanie systému ktorý dávno vyčerpal svoj potenciál.
Áno veľa vecí ide mimo nás a nevieme ich ovplyvniť. Je však aj veľa vecí na ktoré dosah máme a vieme ich začať robiť ihneď. Nech vám hore uvedené myšlienky pomôžu pri uskutočňovaní zmien na stabilizáciu Vášho biznisu. Prajem všetkým silného ducha a pokojnú myseľ.
V prípade záujmu volajte, píšte pokiaľ budem vedieť byť v tejto náročnej situácii nápomocný rád na otázky bezplatne odpoviem.
Pridaj komentár