Ako reagovať na krízovú situáciu v rámci firmy.

20. marca 2020

Za posledné dva dni mi volali viacerí klienti. Všetci riešili takmer identické ťažkosti a kládli mi rovnaké otázky spojené so súčasnou krízovou situáciou.

  1. Ako mám vyplatiť mzdy zamestnancom, keď sme ostali bez obratu?
  2. Ako mám komunikovať zo svojim dodávateľom, keď mu neviem zaplatiť resp. keď mu zaplatím neostanú mi žiadne finančné zdroje na chod firmy?
  3. Ako mám riešiť lízingové splátky resp. celkovo úvery bankám?
  4. Čo mám ďalej robiť, keď o môj tovar, službu teraz nie je záujem?

Ako sa v tejto situácii zachovať?

Tieto otázky si v súčasnosti asi kladú všetky spoločnosti. Malý podnikateľ by sa mal na túto situáciu pozrieť bez paniky, pragmaticky a pristúpiť k opatreniam na ktoré má dosah. Rád by som ponúkol pár riešení, ktoré viete v rámci svojich firiem urobiť takmer ihneď.

  1. Okamžite „ zhodiť “ všetky nepotrebné náklady, ktoré nesúvisia s prežitím firmy.

Ľudské telo v prípade krízovej život ohrozujúcej situácie doslova povypína všetky systémy, ktoré momentálne nepotrebuje. Vypína sa racionálne myslenie, naštartuje sa srdce a dýchanie a do tela sa vyplavuje kokteil chemikálií ktoré nás zrýchlia a zautomatizujú naše konanie.

V prípade firmy je potrebné sadnúť si a v pokoji si položiť viaceré otázky:    

1. Ktoré nákladové položky, služby, materiál … sú v tomto okamihu nepotrebné?

2. Ktoré náklady viem znížiť na minimálnu možnú mieru a zabezpečiť tým prežitie firmy ?

3. Ktoré vstupy boli v minulosti v rámci besniaceho rastu ekonomiky vyhnané na cenové stropy a je čas rokovať s dodávateľom o ich znížení ?

Uvediem príklady:

Podobných otázok je určite viac a v každom sektore si viete klásť tie svoje.

   2. Ísť čo najskôr do rokovania so všetkými súčasnými dodávateľmi, partnermi, bankami.

V čase krízy v roku 2008/ 2009 sa mnoho podnikateľov stiahlo do pozície pštrosa a zatajovali sa pred svojimi dodávateľmi, ktorí požadovali zaplatenie neuhradených faktúr. Osobne som zvolil úplne opačný postup a vycestoval som za všetkými partnermi. V rozhovoroch som apeloval na dlhotrvajúce korektné vzťahy a hľadanie východísk z vtedajšej situácie. Takmer všetci dodávatelia  uznali, že nechať ich partnera skrachovať a nemať v budúcnosti pokrytý trh zavedenou firmou nebude tá najsprávnejšia cesta.

Uvediem príklady:

3. Zamyslieť sa nad otázkou ako môžem flexibilne zmeniť ponuku tovarov a služieb.

Počas krízy sme zistili, že mnoho procesov tovarov a služieb nenachádzalo adresáta v podobe zákazníka a my sme ich udržiavali len tak zo zotrvačnosti.

Dnes je situácia diametrálne odlišná a viac komplikovaná. Avšak aj dnes si môžete klásť otázky.

4. Komunikovať so zamestnancami.

Keď som v čase pádu Lehman Brothers položil na porade otázku: „Chceme ostať všetci spolu a akceptovať určité nepohodlie v podobe znížených miezd, zrušených odmien a zrušených benefitov, alebo znížime stavy na polovicu a zachováme si aspoň sčasti súčasné podmienky?“ Po tejto otázke vyskočil jeden zo zamestnancov a vykríkol : „Čo si to o nás myslíš jasné že to ustojíme.“ Od tohto okamihu bol jasne nastavený smer a my sme počas krízy neprepustili ani jedného zamestnanca.

Kľúčovým prvkom v takejto situácii je otvorená, korektná a transparentná komunikácia. Kompetentní a lojálni zamestnanci sú jedinou zložkou spoločnosti, ktorá nestráca hodnotu v čase. Naopak strojné zariadenie je zastarané už v čase, keď ho spúšťate do prevádzky.

Uvediem príklady :

Záverom :

Myslieť si, že súčasná kríza skonči do dvoch mesiacov a prepad bude na úrovni 2,5% tak ako nás o tom presviedčajú experti z niektorých finančných kruhov a z EU, je číry nezmysel. Taktiež sa vyvarujte pokušeniu niektorých finančných inštitúcií ktoré ešte aj dnes tvrdia, že je dobré si zobrať preklenovací úver. Je to len snaha o udržanie systému ktorý dávno vyčerpal svoj potenciál. 

Áno veľa vecí ide mimo nás a nevieme ich ovplyvniť. Je však aj veľa vecí na ktoré dosah máme a vieme ich začať robiť ihneď. Nech vám hore uvedené  myšlienky pomôžu pri uskutočňovaní zmien na stabilizáciu Vášho biznisu. Prajem všetkým  silného ducha a pokojnú myseľ.

V prípade záujmu volajte, píšte pokiaľ budem vedieť byť v tejto náročnej situácii nápomocný rád na otázky bezplatne odpoviem.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *